Työilmoituksiin vastaaminen

Näin kirjoitat hyviä vastauksia

Asiakkaalle yksi tärkeimmistä asioista yritystä valitessa on vastaus, jonka lähetät. On tärkeää vastata ystävällisesti, ymmärtäväisesti sekä mahdollisimman tarkasti. Alhaalta löydät vinkit siihen, miten kirjoitat hyviä vastauksia työilmoituksiin.

Kirjoittaja Aleksander Hauabakk-Anwar

Viimeksi päivitetty: 15. des 2022 13:25

Työilmoituksiin vastaaminen

Jos haluat voittaa töitä ja löytää uusia asiakkaita Remppatorin kautta, tulee sinun tietenkin vastata julkaistuihin työilmoituksiin. Suosittelemme käyttämään kaikki pakettisi vastaukset joka kuukausi, sillä ne eivät siirry seuraavalle kuukaudelle. On myös suositeltavaa, että käytät vastaukset kuukauden aikana, etkä esimerkiksi säästele niitä viimeiseen viikkon ja vastaa ilmoituksiin hätiköiden. Uudet vastaukset saat joka kuukauden ensimmäisenä päivänä.

Asiakkaan ensivaikutelma sinusta ja yrityksestä on tärkeää työn voittamisen kannalta. Vastattuasi työhön saa asiakas ilmoituksen sähköpostiin, josta he siirtyvät Remppatoriin lukemaan viestin sekä vastaamaan siihen.


Mieti seuraavaa, kun vastaat ilmoitukseen:

1. Vastaa mahdollisimman tarkasti:

Pelkkä työhön vastaaminen ei ole tarpeeksi, vaan sinun kannattaa lukea ilmoitus tarkasti läpi ennen kuin vastaat siihen. Näytä kiinnostusta ja vastaa niin, että asiakas näkee sinun ymmärtäneen työn kuvauksen ja laajuuden. Muista myös aina vastata asiakkaan kysymyksiin. Jos pysytyt ilmoituksen perusteella antamaan hintatarjouksen, muista selventää mitä hintaan kuuluu.

2. Vastaa nopeasti:

Mitä nopeammin vastaat, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on työn voittoon. Myös keskustelussa asiakkaan kanssa on hyvä olla nopea.


3. Muista päivittää profiilisivu:

Asiakkaat käyvät usein yrityksesi profiilisivulla, joten on tärkeää antaa hyvä ensivaikutelma ja päivittää tiedot. Yritykset, jotka tekevät hyvät profiilisivut voittavat useimmin töitä kuin ne, joilla on keskeneräinen profiili.

4. Kerro missä yrityksesi on pätevä:

Pari-kolme lausetta yrityksesi pätevyydestä ja kokemuksesta on hyvä lisätä vastaukseen, ja tiedon kannattaa tietenkin olla työlle olennaista. Asiakkaat arvostavat turvallisuutta, täsmällisyyttä sekä laatua.

5. Kerro milloin olet käytettävissä työhön:

Kerro milloin voit tulla tarkastuskäynnille ja milloin voit aloittaa työt, jos he valitsevat yrityksesi. Anna mielellään muutama vaihtoehto.


6. Mukauta vastaukset:

Kun vastaat työilmoitukseen, on tärkeää, että se sisältää vastauksia asiakkaan toiveisiin ja kysymyksiin, joten samaa vastausta ei kannata lähettää kaikille asiakkaille. Voit käyttää vakiovastausmallia, mutta muista mukauttaa se sopivaksi.


7. Lisää yhteystiedot:

Vaikka yhteystiedot näkyvät profiilisivulla, on ne silti hyvä lisätä vastaukseen. Näin asiakkaan on helppo ottaa teihin yhteyttä.


8. Aloita ja lopeta viesti ystävällisesti:

Aloita viesti mukavalla tervehdyksellä, kuten ’’Hei’’, ja lopeta se esimerkiksi ’’Ystävällisin terveisin’’ ennen nimeäsi.


Esimerkki vastuksesta:

Käytä alla olevaa vastausta inspiraationa, mutta muista mukauttaa omasi!


Hei Leena,

Näin ilmoituksesi keittiökaappien asennuksesta Remppatorissa. Me Testi Yritys Oy:ssä autamme mielellämme sinua siinä!

Meillä on jo yli kymmenen vuoden kokemus toimialasta sekä kattava osaaminen vastaavista töistä. Asennamme uusia keittiöitä usein, ja olen varma, että voimme tehdä myös sinun keittiösi asennuksen. Katso aikaisempien asiakkaiden arvioinnit profiilisivultamme.

Kuulemme mielellämme enemmän työstä. Milloin toivoisitte, että se tehdään? Tulemme myös mielellämme ilmaiselle tarkastuskäynnille (ilman sitoumuksia, tietenkin) – milloin olisi paras ajankohta?

Ystävällisin terveisin
Matti Meikäläinen
Testi Yritys Oy:n toimitusjohtaja



Voit myös kysyä asiakkaalta onko hän esimerkiksi jo hankkinut tarvittavat materiaalit ja työkalut, jos siitä ei ole mainintaa työilmoituksessa. Hyvänä vinkkinä annamme sen, että viestiin kannattaa liittää referenssejä aikaisemmista, saman tapaisista töistä – erityisesti silloin, jos yritykselläsi ei vielä ole arviointeja Remppatorissa.

Jos asiakas ei ole vastannut päivän tai kahden kuluessa, voit vapaasti lähettää uuden, ystävällisen viestin ja kysyä onko hän ehtinyt vielä miettimään ehdotustasi. Tämä näyttää kiinnostuksesi ja antaa asiakkaalle positiivisen kuvan sinusta ja yrityksestä. Hintaa ei kannata sopia ennen kuin olet käynyt tarkastuskäynnillä katsomassa mitä työ tarkkaan ottaen pitää sisällään.

Suosittelemme vahvasti, että pidät silmällä Remppatorissa julkaistavista työilmoituksista. Näin voit varmistaa, että juuri sinä olet ensimmäinen, joka vastaa työhön ja niin lisätä mahdollisuutta, että asiakas valitsee yrityksesi.