Näin voitat urakoita

Pätevien tekijöiden kysyntä on juuri korkeimmillaan, mutta miten juuri sinun yrityksesi voittaa töitä, kun kilpailu voi ajoittain olla kova?

Yllä olevaan kysymykseen ei ole vain yhtä oikeaa vastausta. Vastaukset voivat myös vaihdella riippuen siitä, keneltä kysyy. Jotkut kuluttajat valitsevat tekijän suositusten perusteella, toiset hinnan tai vaikka sen, minkälaisen vaikutelman he saavat urakoitsijasta tarkastuskäynnin aikana.


Alta löydät oppaan, jonka olemme koonneet avuksesi.


1. Panosta profiilisivuun

Moni rakennus- ja remonttialan ammattilainen ei välttämättä ajattele, että hyvällä profiilisivulla on suuri vaikutus asiakkaan päätöksenteossa. Profiili on yrityksen kasvot ja useimmiten asiakkaan ensikohtaaminen yrityksen kanssa.

Hyvä profiilisivu sisältää yhteystiedot, toimialan, referenssejä, kuvia aiemmista töistä sekä tiedot sertifikaateista. On myös hyvä esitellä yrityksen työntekijät profiilissa.


2. Vastaa tarpeeksi kattavasti

Jos haluat voittaa Remppatorissa julkaistuja töitä, pitää sinun tietenkin vastata niihin. Hyvä ja kattava vastaus on iso osa asiakkaan päätöksentekoa. Yritykset, jotka kirjoittavat hyvän vastauksen voittavat useimmin töitä, kuin yritykset, jotka vastaavat vain ’’voimme tehdä työn’’ tai muuten lyhyesti.

Hyvä vastaus näyttää ilmoituksen jättäjälle, että yrityksesi on kiinnostunut työstä ja miksi juuri te olette se oikea tekemään työn. Vastaus sisältää mielellään referenssejä ja kuvia aikaisemmista töistä. Jos jokin ilmoituksessa on epäselvää, on hyvä kysyä siitä, kun vastaat. Muista, että asiakkaat arvostavat nopeita vastauksia.


3. Tarkastuskäynti

Isommat urakat vaativat usein tarkastuskäyntejä. Tämä on ensimmäinen sinun ja asiakkaan kohtaus kasvotusten, ja voi usein olla ratkaiseva yrityksen valinnassa.

Yritykset, jotka ajattelevat, että tarkastuskäynti alkaa jo, kun he vastaavat asiakkaan työhön, ovat usein vaihtoehtojen kärjessä. Kun sovit asiakkaan kanssa tarkastuskäynnin ajankohdasta, pidä se. Kuluttajan kannalta ei ole mitään ärsyttävämpää, kun se, että yritys ei pidä sovitusta aikataulusta kiinni – varsinkin jos hän on esimerkiksi joutunut ottamaan vapaata töistä tai siirtämään muita tapaamisia.

Vaikka olet sopinut käynnistä asiakkaan kanssa, on se hyvä vahvistaa edeltävänä päivänä. Muista ottaa käynti tosissaan ja keskustella asiakkaan kanssa ammattimaisesti.


Mutta miten esiintyä tarkastuskäynnin aikana?

Soitat ovikelloa ja ovi avataan. Jo heti oven avattua jatkuu tärkeän asiakassuhteen luominen. Käynnin aikana rakennat luottamusta, voit kysyä kysymyksiä sekä näyttää tietosi ja ammattitaitosi. Tarkastuskäynti on oiva mahdollisuus näyttää asiakkaalle, että juuri sinun yrityksesi on oikea valinta työhön.


4. Tarjous

Kun yritykselläsi on hyvä profiilisivu, vastukset ovat kattavia ja ystävällisiä sekä näyttävät, että yrityksesi on ammattimainen, on viimeinen askel tehdä asiakkaalle tarjous. Kuten yllä olevat vinkitkin, on tarjouksessa myös kyse hyvän kuvan antamisesta ja luottamuksen rakentamisesta.

Hyvä tarjous sisältää yksityiskohtaisen selvityksen mm. siitä, mitä työssä pitää tehdä, arvio työn kestosta sekä materiaalien ja työn hinnasta. Selvitys auttaa asiakasta ymmärtämään miksi hintatarjous on sellainen kuin se on.

Jos asiakas ilmoittaa odottavansa vielä muilta yrityksiltä tarjouksia, vastaa heille ymmärtäväisesti. Jos he päättävät valita jonkun muun, voit kysyä siihen syytä. Näin voit selvittää mahdolliset väärinkäsitykset tai vaikkapa oppia jotain uutta!

Tärkeintä ei ole se mitä teet, vaan se miten sen teet. Yritykselläsi on hyvät mahdollisuudet voittaa työ, kun otat asiakkaan hyvin huomioon, olet ymmärtäväinen, ystävällinen ja ammattimainen!

Julkaistu 15. joulu 2023, 12:30

Päivitetty 16. helmi 2024, 12:58